کد مطلب:210627 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:130

طب - هیئت
دو ركن اساسی علوم بشری است اولی از عالم صغیر سخن می گوید دومی از عالم كبیر بحث می كند طب آدم شناسی از نظر جسم و جسد است و هیئت عالم شناسی از نظر ساختمان منظومه های شمسی و سازمان آفرینش است و اگر از نظر وجدان و خالی از بغض و تعصب نظری به كتب و فرهنگ بشری قبل از اسلام در تمام عالم متمدن مترقی یا منحطه نمائیم و بعد هم در اسلام از همین جهت توجه كنیم و انصاف



[ صفحه 58]



دهیم خواهیم دید كه این دو علم اساس و اركان غیرقابل تزلزلش از ائمه دین اسلام است زیرا نظریه (تئوری) ها فرضیه های غیرمسلم كه از راه تجربه و شهود به ثبوت نرسیده قبل از اسلام اثری نداشت و پس از اسلام هم جز معارف دین كه از خاندان پیغمبر تعلیم شد و نشر و توسعه یافت در دنیای علوم خبری نبوده اروپا به خواب خرگوشی رفته بود تا اواخر قرن 17 مسیحی در اثر نقل كتب علمی اسلامی پس از حملات مغول به اروپا بیدار شدند و از پرتو معارف اسلام به تمدن جدید و تحول علمی رسیدند این حقیقت غیرقابل انكار است كه بیش از پانصد نفر از بزرگان علمای اروپا اعتراف و اقرار نموده اند و طب و هیئت به صورت جدید تجلی كرد.

مدرسین این علم امیرالمؤمنین و مخصوصا امام محمد باقر و امام جعفر صادق علیه السلام می باشند كه پایه این دو علم را بر اساس محكم و مبرمی مبنی بر حس و شهود و تجربت بلكه علم الیقین برای پیروان خود آموخته چنانچه در جلد پیشین دیدیم كه علم را امام به چه صورت از نظر معرفت گیاه ها و شناختن جانوران و شناسائی انسان مخصوصا قبل از آنكه تشریحی به وجود آید تمام سازمان بدن را از جهت اصول استخوان بندی و رگ و پی و اركان اصلی كارخانه های اساسی بدن بیان فرموده و استخوان های ریز و درشت را شماره و احصائیه كرده به نظر شاگردان رسانید و به قدری این درس روشن و آشكار بود كه بهتر از تشریح می فهمیدند و لذا اطبای بزرگی مقرون به آن عصر بدون تشریح بدن بهتر از امروز طبابت می كردند كه تاریخ طبابت زكریای رازی و ابوعلی سینا كه هر دو شاگردان طولی جابر بن حیان بودند بهترین مؤید این حقیقت است.